InnerNed



Meer hierover:
Inleiding
Bezielend en verstorend vuur
Chinese yoga?
Qigong en Taijiquan
Taiji Qigong?
Het ontstaan van de Qi Gong
Qigong literatuur
Meer over Qi Gong



Kleine advertenties:

Bezielend vuur en verstorend vuur

Klik op de auteursnaam voor meer informatie. Sluiten: ook weer op auteursnaam klikkenKlik op de auteursnaam voor informatie
Dit is een bijdrage van Sydney Leijenhorst


In sommige Dao´stische bronnen wordt een ander schriftteken gebruikt voor het concept * Qi * Dit is het schriftteken:   . Het bestaat uit twee delen:   en    . Het bovenste deel betekent ‘niet’ of ‘geen’. Het onderste ( ) is afgeleid van van:   (= vuur). Samen dus 'Geen Vuur'. Op het eerste gezicht natuurlijk heel verwarrend. Immers, het staat ogenschijnlijk bijna haaks op het verhaal van water, vuur en damp dat het eerste schriftteken voor Qi deed ontstaan.

Het idee achter dit karakter is dat men in contact komt met diens eigen wezen door het 'vuur' in je te doven. Met vuur wordt hier gedoeld op overmatige activiteit. Denk aan overtollige gedachten, oververhitte emoties, overspanning in de spieren, stress, e.d. Je zou kunnen zeggen: vurigheid die zijn doel voorbij schiet.

Hoewel vuur ook een synoniem kan zijn voor levensenergie is het hier dus een symbool voor vernietigende of verstorende krachten in lichaam en geest. Voor de neiging om te hollen, haasten, gaten de dichten, dingen er door te drukken, enz. Voor een te ‘yange’ houding (in je leven). De neiging om niet te willen verstillen en dingen in hun natuurlijke vorm te aanschouwen en te laten verlopen.

Deze interpretatie van Qi is nauw verwant aan de door en door Dao´stische leefregel ‘wu wei’, wat letterlijk 'niets doen' betekent. Niets doen betekent hier niet luieren of vegeteren. ‘Doen’ moet hier begrepen worden als ‘overmatig doen’, 'ingrijpen' of ‘forceren’. ’Wu wei’ of ‘niets doen’ betekent hier dus niets overmatigs doen, niets forceren of niet ingrijpen in de natuurlijke loop der dingen.

Wu  wei is in feite ‘onthaasting’ tot op het bot. * Daoisten * proberen in feite de diepste wortels van onze ziel te onthaasten, niet alleen even de schouders ontspannen, nee, tot in de bodem van je voeten. Niet alleen het lichaam ontspannen, maar tot op de bodem van je ziel het ‘gedoe’ loslaten en kijken wat er dan is, daar in mee gaan en daar in een nieuw evenwicht vinden (taiji /yin yang). ‘Go with the flow’ in hippe taal. Wat zich dan aan ons openbaart noemt men * Dao *, of de Weg met de grote ‘W’.

Het bovenstaand berust ook op de observatie dat yin tot zwakte neigt en yang tot exces.

Uit het bovenstaande zul je begrijpen dat ‘water’ een belangrijk symbool is voor Dao´sten, maar uiteraard in evenwicht met haar tegenpool, het vuur. Het vuur dat gezuiverd moet worden van zijn excessen noemt men in de traditionele Chinese geneeskunde ook wel ‘secundair vuur’. Het gezonde vuur, noemt men ‘primair vuur’ of ‘keizerlijk vuur’. Heel ‘down to earth’ gezegd is het primaire vuur zo iets als een gezonde geestelijke en lichamelijke ‘stofwisseling’. In een veel ruimere betekenis kunnen we ook denken aan het koesteren en reguleren van ons ‘innerlijke vuur’ of ‘bezieling’. Dat vuur moet natuurlijk altijd blijven branden.


Meer over Qigong

Inleiding
Bezielend en verstorend vuur
Chinese yoga?
Qigong en Taijiquan
Taiji Qigong?
Het ontstaan van de Qi Gong
Qigong literatuur
Meer over Qi Gong


. Lees de voorwaarden als je iets wilt overnemen. Disclaimer
Home | Andere layout kiezen | Zoeken